Odvzdušnění servořízení Liaz, MTS, Karosa

Odvzdušnění hydraulického okruhu řízení   

ke stažení zde

Dokonale odvzdušněný hydraulický okruh je jednou z podmínek spolehlivé funkce servořízení.
Odvzdušňuje se:
a) odvzdušňovacími šrouby na skříni a sloupku servořízení (obr. 9).
b) odvzdušňovacími šrouby na přední a zadní přírubě šoupátkového rozvodu (obr. 10).
                                              
Obr. 9 - odvzdušňovací šrouby:                   Obr. 10 - odvzdušňovací šroub 
- horní na sloupku                                             na přírubě rozvodu                            
- dolní na skříni
 

Postup

Z odvdušňovacích šroubů sejmout krycí čepičky a na šrouby nasadit vhodné hadičky z PVC a jejich konce vložit do pomocné nádobky. Při běžícím motoru zatočit volantem do plného rejdu, aby se hlavní páka řízení vychýlila ve směru jízdy (dopředu). Na dorazu volant silou přidržet a povolit odvzdušňovací šroub na sloupku řízení (obr. 9)
Po uniknutí vzduchových bublinek odvzdušňovací šroub mírně dotáhnout a otočit volantem do druhého rejdu (páka vychýlena směrem dozadu). Na dorazu volant silou přidržet a povolit odvzdušňovací šroub na skříni servořízení.
Po uniknutí vzduchu odvzušňovací šroub mírně dotáhnout a volantem protočit několikrát do plných redjů. Znovu provést odvzdušňení podlo výše uvedeného postupu.
Během odvzdušňování dolévat do nádrže olej.
Odvzdušňování provádět tak dlouho, dokud z pololených odvzdušňovacích šroubů unikají vzduchové bublinky a v nádrži klesá hladina oleje.
Po pečlivém odvzdušnění jde při natočeném motoru otáčet volantem v obou směrech bez počátečního odporu - nábeh posilovacího účinku je plynulý. Počáteční odpor při otáčení volantem vždy signalizuje, ze servořízení je zavzdušňené.
Pro vyloučení závady "drnčení servořízení" je nutno ještě odvzdušnit šoupátkový rozvod.
Provádí se při natočeném motoru a bez otáčení volantem. Z odvdušňovacích šroubů (obr. 10) na přírubách rozvodu sejmout krycí pryžové čepičky. Tyto šrouby povolit asi na 5 až 10 sec., aby unikl vzduch z prostoru šoupátka. Po odvzdušnění šrouby dotáhnout. Tím je provedeno kompletní odvzdušnění.
Závěrem ještě dolít do nádrže olej a zkonrolovat výšku hladiny měrkou. Při běžícím motoru nesmí hladina poklesnout pod spodní značku na měrce. Z odvzdušňovacídh šroubů sejmout hadičky z PVC a šrouby zaslepit krycími čepičkami.
 
Odeslat článek známému   Vytisknout