Závady kombinované, ovlivňující funkci servořízení LIAZ, MTS, KAROSA            
            ZÁVADY KOMBINOVANÉ, OVLIVŇUJÍCÍ FUNKCI SERVOŘÍZENÍ LIAZ, MTS, KAROSA
ke stažení zde
 
 
Tyto závady vedou v mnohých případech k ukvapenému rozhodnutí vyměnit na voze servořízení. Po pracné výměně a značných finančních nákladech se velmi často zjistí, že se výměnu servořízení závada neodstranila. K výměně proto přistupujte až v tom případě, že si vylučovací metodou ověříte, že příčinou závady je skutečně vadné servořízení. Pomůckou k tomuto zjištění vám budou dále uvedené projevy různých závad s popisem jejich příčin.
 
Závada: servořízení se stále zavzdušňuje – dochází až k vytlačování oleje z nádrže (převážně u vozů Š706 řady MT, MS)
Zavzdušňování není způsobeno závadou na servořízení!! V servořízení nevzniká podtlak, a proto nemůže přisávat vzduch. Nesnažte se odstranit závadu výměnou servořízení!!
Vzduch je přisáván převážně netěsnými spoji na sací větvi vedené od nádrže k čerpadlu nebo vadným těsněním kolem hřídele čerpadla. I když uvedenými místy navenek olej neprolíná, může být přisáván vzduch.
Odstranění závady:
Nejprve dotáhneme všechny spoje sacího vedení od nádrže k čerpadlu. Nezapomeňte, že k těmto spojům patří i utěsnění pod sacím kolínkem nebo pod přímým sacím hrdlem zašroubovaným do tělesa čerpadla.
Když i po dotažení všech spojů zavzdušňování pokračuje, pak je nutno vylučovací metodou zjistit místo netěsnosti.
Vzduch může být přisáván:
    - 
    pod sacím hrdlem nebo kolínkem  na čerpadle (netěsní kroužek) 
- 
    v kuželovém sedle tohoto sacího  hrdla (povolená nebo prasklá převlečná matice sací větve,  hrubé opracování sedla, mechanické poškození, křivé  dosednutí nátrubku hadice nebo potrubí apod.) 
- 
    v kuželovém sedle hrdla nádrže  (příčiny jako u hrdla čerpadla) 
- 
    prasklá matice sací hadice,  vadný kuželový nátrubek, hadice mechanicky poškozená apod. 
- 
    Uvolněným spojem mezi potrubím  a hadicí na sací větvi (u Š 706) 
- 
    kolem hřídele čerpadla vadným  guferem 
- 
    netěsností v jiných místech  čerpadla 
Podle charakteru závady provést opravu nebo výměnu vadného dílu na sací větvi nebo výměnu čerpadla. Závěrem doplnit olej a odvzdušnit.
 
Závada: vozidlo nedrží přímý směr
U řízené nápravy jsou konstrukčně vytvořeny předpoklady k tomu, aby se kola po projetí zatáčky sama vracela do přímého směru, v přímém směru setrvávala a tím udržovala i přímý směr jízdy. Pokud ale některá součást v soustavě řízení nebo přední nápravě klade při pohybech zvýšený odpor, brzdí nebo omezuje vracení kol do přímého směru, jde řízení celkově tupě a jízdu v přímém směru musí řidič neustále usměrňovat volantem. Toto bývá nejčastější příčinou závady.
Odstranění závady:
Seřídit geometrii řízené nápravy podle předpisu výrobce vozidla. Zjistit, zda nejsou příliš staženy kulové čepy táhel řízení a přidřené svislé čepy řízených kol (při nadzvednuté řízené nápravě musí jít natočit kola do plných rejdů jen ručním zatlačením do pneumatiky – při tom se otáčí sám i volant)
U nákladních automobilů LIAZ řady Š 100 zkontrolovat, zda není přidřeno ložisko hřídele pod volantem (kontrola: při stojícím motoru musí jít volantem v rozsahu mrtvého chodu velmi lehce pootáčet bez lepení a zadrhávání). Pokud tomu tak není, je nutno ložisko opravit a seřídit podle návodu výrobce vozidla – předmětná sestava hřídele s ložiskem není součást servořízení (vyrábí n.p. LIAZ).
Vozidlo s přidřeným ložiskem volantu nejen nedrží přímý směr jízdy, ale při přejíždění silničních nerovností vůz uskakuje.
Zkontrolovat, případně seřídit vůli v ozubeném převodu servořízení podle návodu výrobce a vůli ložisek ve sloupku řízení.
 
Závada: řízení jde těžko
Příčiny:
    - 
    málo oleje v soustavě,  zavzdušněná soustava 
- 
    nevyhovující technický stav  řízené nápravy (přidřené čepy nebo příliš stažené  kulové klouby) 
- 
    na nákladních automobilech LIAZ  řady Š 100 přidřené ložisko hřídele pod volantem nebo  ložisko příliš axiálně staženo. 
- 
    Nedostatečný tlak oleje v  servořízení 
- 
    nedostatečná dodávka oleje pro  servořízení 
- 
    vadné servořízení (po havárii,  poškozená vnitřní těsnění apod.) 
Odstranění výše uvedených možných závad:
    - 
    provést doplnění oleje a  odzdušnění podle návodu výrobce 
- 
    promazat, seřídit nápravu a  táhla podle návodu výrobce vozidla. Při nadzvednuté nápravě  musí jít kola natočit do plných rejdů jen ručním zatlačením  do boku pneumatiky. 
- 
    Demontovat sestavu hřídele  volantu s ložiskem z vozidla. Přidřené ložisko začistit a před  nasunutím hřídele ložisko lehce potřít olejem PP 90. Matice  hřídele s pojistnými kroužky nastavit tak, aby byla zachována  axiální vůle 0,5 mm. Takto smontovaný komplet zamontovat do  konzoly v kabině a samojistné matice M 8 rovnoměrně dotáhnout.  Hřídelem volantu musí jít lehce v ložisku otáčet!! 
- 
    od šoupátkového servořízení  odpojit tlakové vedení a k němu namontovat kontrolní manometr do  10 MPa. Uvolněný otvor v šoupátkovém rozvodu zazátkovat, aby  nevytékal olej. 
        - 
        U autobusů KAROSA nové typové   řady 730 je možno namontovat manometr přímo na výstup z   čerpadla. 
- 
        Maximálně na 10 sec.   Nastartovat motor a na manometru odečíst, zda ihned po natočení   motoru dosáhl tlak hodnoty 7 MPa 
- 
        pokud by byla naměřena menší   hodnota než je uvedeno, je vadné čerpadlo – nutno vyměnit. V   případě, že není naměřen žádný tlak oleje, je vysmeknutá   nebo poškozená spojka na náhonovém hřídeli čerpadla (netočí   se). Spojku je nutno vyměnit. 
 
- 
    Pro spolehlivou funkci servořízení  musí čerpadlo dodávat v celém rozsahu otáček motoru 125 až  200 cm3/sec.  oleje (při zatížení 6 MPa) 
        - 
        Hrubá kontrola dodávky oleje: Z   olejové nádrže se vyšroubuje středící šroub s čistící   vložkou, nádrž se nechá odkrytá a na volnoběžné otáčky se   natočí motor. Pokud v ose nádrže průtokem odpadní větví   nevystřikuje olej – netvoří se fontánka – je dodávka   nedostatečná. Čerpadlo je nutné vyměnit. Při jeho výměně   pozor! Hřídel čerpadla musí tít volně vsunout do spojky   náhonu. 
 
- 
    Servořízení nelze na voze  opravit. Nutno vymontovat a poslat do opravny. 
 
Závada: vadná funkce uzávěru (zámku) řízení nebo spínací skříňky.
Výměna:
Stahovákem SNT 43A sejmeme z vřetena volant. Trhnutím vytáhneme krycí trubku z matice na servořízení.
V krycí trubce odvrtáme trhací šroub, závitovým vytahovákem jej vyšroubujeme a uzávěr řízení vysuneme z trubky. Závitníkem M 10x1 zkalibrujeme závit pro trhací šroub v trubce.